HAW Linings is sinds decennia een specialist in het aanbrengen van rubberbekledingen. Dit kan zowel in onze ateliers als op locatie bij de klant.

Eerst wordt het onderdeel of apparaat gecontroleerd op de geschiktheid tot bekleden; dit gebeurt meestal volgens de Europese standaard DIN EN 14879. Indien nodig worden staalcorrecties uitgevoerd totdat aan de juiste oppervlaktevereisten wordt voldaan. Daarna gebeurt onder de juiste klimatologische omstandigheden de oppervlaktevoorbereiding d.m.v. gritstralen of (in bepaalde gevallen) schuren/slijpen en wordt een eerste primerlaag aangebracht. Bij de meeste rubbersystemen volgt na de nodige droogtijd nog een tweede primerlaag.

Vervolgens worden de rubber sheets met specifiek verwarmd gereedschap op maat gesneden voor ieder afzonderlijk gedeelte van het onderdeel of apparaat. De randen worden schuin afgewerkt en voorbereid om een overlap tussen de sheets te maken. Na droogtijd van de primerlaag wordt op het staal en de rubber een lijmlaag aangebracht en ontlucht alvorens de rubber te verkleven. De applicatie van de rubber sheets zelf wordt volledig met de hand gedaan waarbij elke mm² wordt aangedrukt met verwarmd gereedschap tot een volledig maatwerk. Hierbij wordt tevens grote aandacht gegeven aan de overlapsnaden die worden uitgevoerd volgens DIN EN 14879.

De rubberbekleding omvat steeds het volledige (inwendige) onderdeel of apparaat en kan voor bepaalde toepassingen in verschillende lagen worden aangebracht. Zo worden bvb de bladen van roerwerken regelmatig dubbel bekleed waarbij de tweede laag zachte rubber als slijtlaag dient.

Na de applicatie volgt steeds een vonkentest van de volledige oppervlakte en wordt de uitharding in gang gezet d.m.v. vulkanisatie. HAW heeft verschillende voor-gevulkaniseerde of zelf-vulkaniserende rubbers in het gamma; verder gebeurt de vulkanisatie met temperatuur en/of druk. Op locatie wordt meestal stoom of heet water toegepast, in de werkplaats gebeurt de vulkanisatie vooral in een autoclaaf onder druk met een temperatuurcurve. Bij deze curve is het gradueel afkoelen van groot belang.

Na de vulkanisatie worden eventuele dichtingsvlakken nabewerkt en volgt steeds een nauwkeurige visuele en akoestische inspectie, hardheidsmeting en vonkentest alvorens de levering aan de klant gebeurt. Voor harde rubberbekledingen (eboniet) is tevens de temperatuur tijdens transport en handling zeer belangrijk: deze mag de limiet van 5°C niet onderschrijden om schade te vermijden.